Posłuchaj utworu Przypływy >
Filmy i seriale o końcu cywilizacji *
Posłuchaj utworu Przypływy >
Filmy i seriale o końcu cywilizacji *
Oceany uczuć,
pochłaniają ludzi,
potrafią ukłuć,
wnętrze zbudzić.
Żądza pieniądza,
Życie urządza,
Miłosne wzloty,
Biedne Istoty.
Ref.:
W namiętnościach,
Ciemnej głębinie,
Tęsknię za Tobą,
Aż uczucie minie.
Władca chaosu,
W koleinach losu,
Jak drama w kinie,
Wszystko odpłynie.
2.
Piorun uderza,
Płoną słowa,
Zalewa miasta,
Bezludna mowa.
Ulice gęstnieją,
Oczy topnieją,
Gasną nadzieje,
Serce kostnieje.
Wśród ruin, które nazywamy domem, odnajdujemy czasem echa minionego świata. Nie tylko zardzewiałe narzędzia czy skamieniałe resztki budynków, ale i szczątki ich kultury – zapisy, melodie, a nawet wspomnienia o "filmach". Opowiadali o nich nasi dziadowie: ruchome obrazy, które rzekomo miały bawić, uczyć, a czasem nawet ostrzegać. Analizując jedną z odnalezionych przedbłyskowych pieśni, uderza nas, jak bardzo te "filmy" zdawały się przepowiadać to, co nadeszło.
Pieśń szepcze o "Oceanach uczuć, pochłaniających ludzi", zdolnych "ukłuć, wnętrze zbudzić". Były filmy, w których te "oceany" były wręcz namacalne. Czyż nie opowiadano o tragediach miłosnych, gdzie namiętność była tak potężna, że aż niszczyła, jak w dramacie "Titanic", gdzie ogromny statek zatonął w lodowych wodach, symbolizując niszczycielską siłę przeznaczenia i uczuć?
Wspomniane w pieśni "biedne istoty" nabierają dziś nowego, mrocznego sensu. Czyżby tamten świat bawił się w tworzenie i manipulowanie życiem, nie zważając na konsekwencje? Film "Biedne Istoty" (Poor Things), jak głoszą legendy, opowiadał o istocie stworzonej na nowo, poddawanej eksperymentom i próbom, co doskonale odzwierciedlało ideę ludzkiej pychy i nieograniczonej ambicji. To właśnie z takich "istot" rodził się chaos.
Prawdziwy obraz zagłady, jak się zdaje, malowały te fragmenty pieśni, które mówiły o "żądzy pieniądza". "Żądza pieniądza, życie urządza" – te słowa rezonują z opowieściami o korupcji i niepohamowanej ambicji, które miały niszczyć stary świat. W ich "filmach" widzieliśmy bohaterów jak Gordon Gekko z "Wall Street", który głosił, że "chciwość jest dobra", czy Jordan Belfort z "Wilka z Wall Street", którego życie było szalonym pędem po więcej, kosztem wszystkiego. Ci ludzie sami tworzyli chaos, pociągani przez bezlitosną machinę zysku.
Najbardziej prorocze, a zarazem przerażające, są jednak słowa refrenu: "Władca chaosu, w koleinach losu, jak drama w kinie, wszystko odpłynie". Dziś wiemy, że chaos nie miał jednego władcy. Ale tamten świat lubował się w idei potężnej, destrukcyjnej siły. Czyż nie mówiono o postaci, która była ucieleśnieniem tej idei, jak "Joker" z filmu "Mroczny Rycerz" (The Dark Knight), agent chaosu, który chciał spalić świat? To brzmi jak wizja ich własnego końca. Widzieli go na ekranach, a mimo to "wszystko odpłynęło".
Dalsze wersy pieśni brzmią jak scenariusz katastroficznego filmu: "Piorun uderza, Płoną słowa, Zalewa miasta, Bezludna mowa". Czy te "pioruny" to nie były te, które uderzyły w naszą cywilizację? Mieli filmy, które pokazywały "zalewające miasta" w wyniku globalnych kataklizmów, jak w "Dniu Niepodległości" (Independence Day) czy "2012". Te produkcje, rzekomo fikcyjne, stały się naszą rzeczywistością, a po nich nastała "bezludna mowa" wiatru w pustych ulicach.
Pieśń zamyka obraz "ulic gęstniejących", gdzie "oczy topnieją", a "serce kostnieje". To brzmi jak wizja świata rodem z dystopijnych arcydzieł, takich jak "Łowca Androidów" (Blade Runner), gdzie zatłoczone, neonowe ulice ukrywały głęboką alienację i samotność. Ludzie tam byli blisko siebie, a jednak odlegli. Gasły w nich nadzieje, ich serca kostniały na widok cudzego cierpienia.
Być może te "filmy" były czymś więcej niż rozrywką. Były lustrem, w którym mogli zobaczyć swoje wady i ostrzeżeniem przed tym, co nadchodziło. Patrzyli na to wszystko, a mimo to pozwolili, by "wszystko odpłynęło". My, którzy pozostaliśmy, musimy zrozumieć tę lekcję, aby nasza "drama w kinie" nigdy się nie powtórzyła.
Mad Max (seria filmów)
Rodzaj apokalipsy: Wojny o zasoby (szczególnie paliwo) prowadzące do upadku cywilizacji i brutalnego, pustynnego świata.
Droga (The Road, 2009)
Rodzaj apokalipsy: Niezidentyfikowana katastrofa (być może nuklearna zima), która zniszczyła większość życia na Ziemi. Skupia się na brutalnym przetrwaniu.
Dzieci Ireny (Children of Men, 2006)
Rodzaj apokalipsy: Globalna niepłodność, która doprowadziła ludzkość na skraj wyginięcia.
Księga Ocalenia (The Book of Eli, 2010)
Rodzaj apokalipsy: Nieokreślona globalna katastrofa (prawdopodobnie nuklearna), która wypaliła świat.
Nie otwieraj oczu (Bird Box, 2018)
Rodzaj apokalipsy: Tajemnicze istoty, które powodują, że ludzie widząc je, popełniają samobójstwo.
Ciche miejsce (A Quiet Place, 2018)
Rodzaj apokalipsy: Obcy, którzy polują na ofiary za pomocą słuchu, zmuszając ludzkość do życia w absolutnej ciszy.
Jestem legendą (I Am Legend, 2007)
Rodzaj apokalipsy: Zmutowany wirus, który zamienił większość ludzkości w wrażliwe na światło, krwiożercze istoty.
Snowpiercer: Arka przyszłości (Snowpiercer, 2013)
Rodzaj apokalipsy: Nieudana próba walki z globalnym ociepleniem doprowadza do nowej epoki lodowcowej, a resztki ludzkości żyją w pociągu.
Wodny świat (Waterworld, 1995)
Rodzaj apokalipsy: Roztopienie się lodowców powoduje zatopienie lądów i powstanie świata oceanów.
Terminator (seria)
Rodzaj apokalipsy: Wojna nuklearna wywołana przez sztuczną inteligencję (Skynet), a następnie walka o przetrwanie przeciwko maszynom.
Obilivion (2013)
Rodzaj apokalipsy: Wojna z obcymi, która zniszczyła Ziemię, a ludzie zostali ewakuowani.
Zombieland (seria, 2009, 2019)
Rodzaj apokalipsy: Wybuch epidemii zombie, przedstawiony z komediowym akcentem.
World War Z (2013)
Rodzaj apokalipsy: Globalna pandemia zombie o szybkim tempie rozprzestrzeniania.
The Walking Dead (seria)
Rodzaj apokalipsy: Epidemia zombie, która zniszczyła cywilizację. Skupia się na przetrwaniu i budowaniu społeczności.
The Last of Us (2023)
Rodzaj apokalipsy: Globalna pandemia grzybów, która zamienia ludzi w agresywne, zainfekowane istoty.
Fallout (2024)
Rodzaj apokalipsy: Wojna nuklearna, która zniszczyła świat, a ludzie żyją w bunkrach lub na pustkowiach.
Stacja Jedenasta (Station Eleven, 2021)
Rodzaj apokalipsy: Śmiertelna pandemia grypy, która wyeliminowała większość ludzkości.
The 100 (2014-2020)
Rodzaj apokalipsy: Wojna nuklearna, po której Ziemia stała się niezdatna do życia, a ludzkość żyje w stacji kosmicznej.
Sweet Tooth (2021-)
Rodzaj apokalipsy: Tajemniczy wirus, który doprowadził do powstania hybrydowych dzieci (pół-ludzie, pół-zwierzęta) i upadku społeczeństwa.
Silo (2023-)
Rodzaj apokalipsy: Nieznana katastrofa sprawiła, że ludzie muszą żyć w gigantycznym podziemnym silosie.
The Rain (2018-2020)
Rodzaj apokalipsy: Śmiertelny wirus rozprzestrzeniający się z deszczem.
Into the Badlands (2015-2019)
Rodzaj apokalipsy: Cywilizacja upadła po serii wojen, a społeczeństwo jest teraz feudalne, kontrolowane przez baronów.
See (2019-2022)
Rodzaj apokalipsy: Wirus zdziesiątkował ludzkość i pozbawił wzroku tych, którzy przeżyli.
Jericho (2006-2008)
Rodzaj apokalipsy: Seria ataków nuklearnych na Stany Zjednoczone, izolująca małe miasto Jericho.
Mad Max: Fury Road, 2015.
The Road, 2009.
Children of Men, 2006.
The Book of Eli, 2010.
Bird Box, 2018.
A Quiet Place, 2018.
I Am Legend, 2007.
The Walking Dead.
The Last of Us.
Fallout.
Station Eleven, 2021.
Silo, 2023.
Ktoś kiedyś powiedział, że prędzej upadnie świat, niż kapitalizm. Ale upadło jedno i drugie...
The Wolf of Wall Street, 2013.
Nasze archiwum odrestaurowało kilka kopii filmów.